cepat cekap cerdik

Thursday 3 November 2011

penyampaian isi pelajaran

Mempersembahkan Maklumat Baru Kepada Murid
1. Guru menyuruh salah seorang murid yang memegang huruf konsonan untuk berdiri di hadapan dan setiap murid yang memegang huruf vokal akan bergilir-gilir berdiri di sebelah pelajar yang memegang huruf konsonan tersebut. 2. Guru membunyikan suku kata terbuka yang dibentuk itu lalu diikuti oleh murid. 3. Seterusnya, guru akan mengeluarkan carta dan meminta murid tersebut untuk melekatkan kad yang mengandungi suku kata yang telah dibentuk pada carta tersebut. 4. Langkah 1 diulangi untuk huruf konsonan yang seterusnya. 5. Apabila semua suku kata telah habis dibentuk, guru akan meminta semua murid untuk membacakan suku kata tersebut bersama-sama.
Langkah Kedua
Guru meminta murid untuk menyalin suku kata yang baru dipelajari ke dalam buku latihan masing-masing.
Langkah Ketiga
1. Guru akan menunjukkan slaid Powerpoint yang mengandungi gambar kaki dan meminta murid untuk mengenalpastikan gambar tersebut. Guru meminta murid menunjukkan kaki-kaki mereka. 2. Guru meminta murid untuk sama-sama memilih suku kata yang diperlukan daripada carta suku kata untuk menghasilkan perkataan “kaki”. 3. Setelah murid memberikan jawapan, guru meminta salah seorang pelajar untuk menunjukkan suku kata “ka” pada skrin dan guru akan menekannya diikuti dengan suku kata “ki”. Sekiranya betul, perkataan “kaki” akan muncul di bawah gambar kaki pada slaid PowerPoint. 4.Langkah 1 diulangi dengan menggunakan gambar-gambar lain seperti kuku, kera, dan koko. Pada masa yang sama, langkah 2 diulangi dengan meminta murid daripada kumpulan cerdas untuk memilih suku kata, diikuti murid daripada kumpulan sederhana, dan akhirnya kumpulan lemah dengan bimbingan guru. Bagi membolehkan pembelajaran menjadi lebih aktif lagi, guru akan membimbing murid untuk menekan sendiri suku kata pada skrin tersebut dengan menggunakan tetikus. 5.Seterusnya, guru meminta murid untuk membaca perkataan-perkataan yang dipelajari dengan mengeja dan membunyikan suku kata tersebut bersertakan bantuan gambarajah.

No comments: