1. Guru akan menunjukkan slaid Powerpoint yang mengandungi gambar kaki dan meminta murid untuk mengenalpastikan gambar tersebut. Guru meminta murid menunjukkan kaki-kaki mereka. 2. Guru meminta murid untuk sama-sama memilih suku kata yang diperlukan daripada carta suku kata untuk menghasilkan perkataan “kaki”. 3. Setelah murid memberikan jawapan, guru meminta salah seorang pelajar untuk menunjukkan suku kata “ka” pada skrin dan guru akan menekannya diikuti dengan suku kata “ki”. Sekiranya betul, perkataan “kaki” akan muncul di bawah gambar kaki pada slaid PowerPoint. 4.Langkah 1 diulangi dengan menggunakan gambar-gambar lain seperti kuku, kera, dan koko. Pada masa yang sama, langkah 2 diulangi dengan meminta murid daripada kumpulan cerdas untuk memilih suku kata, diikuti murid daripada kumpulan sederhana, dan akhirnya kumpulan lemah dengan bimbingan guru. Bagi membolehkan pembelajaran menjadi lebih aktif lagi, guru akan membimbing murid untuk menekan sendiri suku kata pada skrin tersebut dengan menggunakan tetikus. 5.Seterusnya, guru meminta murid untuk membaca perkataan-perkataan yang dipelajari dengan mengeja dan membunyikan suku kata tersebut bersertakan bantuan gambarajah.
No comments:
Post a Comment